Thursday 26 February 2015

Balon Teması


Süre: 1 saat
Dağınıklık: 5

Malzemeler:
Kağıt
Boya
Islak mendil
Balon
Balon içine konulacak malzeme
Şişirilmiş balonlar
Kağıt havlu rulosu ve bant

Karşılama: 

Her çocuğa teker teker merhaba denir. Balonları sevip sevmedikleri, hangi renk balonu sevdikleri, balonla neler yaptıkları sorulur.

1- Önceden kağıda bir çocuk veya hayvan resmi çizilip hazırlanır. Uçan balonlar için çocuğun eline ipler çizilir. Çocuklar boyalara parmaklarını sokarak, parmak izi yapar gibi her ipin ucuna renkli balonlar boyarlar.

Biz önceden hazırlamak yerine elimizdeki cetvelin üstündeki şekillerle beraber bir zürafa çizdik.


Normalde bunu çizdikten sonra balonların iplerini çizmeyi planlamıştım ama bizimki itiraz edince balon yapmaya başladık. İpleri balonları yaptıktan sonra çizdik. İpleri zürafanın kuyruğuna bağladık. İpleri sonradan çizdiğimiz için daha çok ağaca benzedi :) 



Başlarda her renkten sonra elini ıslak mendille sildik. Sonlara doğru karışık renkli balonlar olması için silmedik.



2- Balonların içine değişik malzemeler koyup, elleyerek ne olduğunu tahmin etme.
Bizde üç balon kalmıştı o yüzden üçünü kullandık. Birine nohut, diğerine uzun makarna, sonuncuya da un koydum. 




Oyun grubunuz daha kalabalıksa en az kişi sayısı kadar balon hazırlamak gerekir. İçine benim koyduklarım dışında mercimek, pamuk, taş, oyun hamuru, pirinç, buz, boncuk, sıvı sabun konulabilir. Yani benim aklıma gelenler bunlar.
Henüz konuşmaya başlamamış çocuklar sadece elleyip içindekileri hissederler. Onlar ellerken anneleri hissettikleri şey hakkında konuşabilir. Mesela "içindeki sert birşey gibi", "küçük toplara benziyor", "soğuk değil", "yumuşak değil" gibi.
Konuşmaya başlamış çocuklara ise sorular sorularak, onlardan tahminde bulunmaları istenebilir. Örneğin: Yumuşak mı, sert mi? sıcak mı, soğuk mu? Uzun uzun mu, yuvarlak mı? Pütürlü mü, düz mü? Sence yenilen birşey mi? 
Ben tahmin etmeye başlayınca toprak olabilir mi, tuz olabilir mi diye sorular ekledim. Son olarak da neden olamaz veya neden olabilir diye sormaya başladım. 
Dilay, bir süre sonra kaç tane balon var, kaç tanesi sert, kaç tanesi yumuşak gibi kendi sorular sormaya başladı.
Oyun grubunda oynarken, elindeki balon hakkında konuşmayı bitirince balonlar diğer çocuklarınkiyle değiştirilir.
Ben balonları iple bağladığım için açıp içindekileri gösterdim. Dilay balonları kesmeme ciddi tepki gösterebilirdi. Ama bir oyun grubunda olsam balonların açılma riskine karşı daha sağlam bağlardım ve göstermek için balonları keserdim. Kestikten sonra çocukların balonların içindekileri görüp ellemelerini isterdim. Tabi bu bölüm dağınıklık ve yeme tehlikesi oluşturuyor, dikkat etmek gerekir.

3- Şişirilmiş balonlar çocuklara verildiğinde oynamamaları mümkün değil. Yani en az çocuk sayısı kadar balonu şişirip vermek yeterli olacaktır ama çocuklar biraz daha yönlendirilebilir. Biz evdeki çubuklarımızın ucuna kağıt havlu rulosu bantlayıp onlarla balonlara vurmayı seçtik, bir amacı olsun diye de iki sandalye koyup, gol atmaya çalıştık. 



Kalabalık gruplarda çocuklar birbirine zarar vermesin diye sert sopa yerine iki kağıt havlu rulosu birbirine yapıştırılarak çocuklara verilebilir. Kırmızı balonları kaleye sokun, mavi balonları havaya atın veya sarı balonları yakalayın gibi talimatlar verilebilir.












No comments:

Post a Comment